محققان دانشگاه هاروارد تاتوی نظارت کننده بر قندخون را آزمایش کردند

2 اکتبر 2017- محققان دانشگاه هاروارد نوعی خال کوبی یا تاتو را ابداع کرده‌اند که قدرت مانیتور قندخون را دارد. این تاتو که 'Dermal Abyss' نام‌گذاری شده است، نشانگرهای زیستی را از مایع میان بافتی (لایه‌ی نازکی از مایع اطراف سلولها) شناسایی و اندازه‌گیری می‌کند. جوهر این تاتو در صورت بالا بودن قند در مایع میان بافتی، از سبز به قهوه ای تغییر رنگ می‌دهد.

درحالیکه خال‌کوبی پزشکی هنوز به عنوان یک محصول در بازار عرضه نشده است، محققان موفقیت آنرا در آزمایش بر روی پوست خوک از طریق تغییر رنگ جوهر در پاسخ به بیومارکرهای مختلف اثبات کردند.

این تکنولوژی به عنوان بخشی از یک پروژه توسط محققان دانشگاه هاروارد و موسسه‌ی فناوری ماساچوست برای غلبه بر برخی از محدودیت‌های دستگاه‌های نظارت بر قندخون پوشیدنی فعلی طراحی شده است. یکی از این محدودیت‌ها، طول عمر کوتاه باتری دستگاه‌های نظارت بر قندخون پوشیدنی است زیرا این دستگاه‌ها نیاز به اتصال بی سیم دارند.

محقق این پژوهش Ali Yetisen دانشجوی پست دکترای دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: این تکنولوژیهای جدید، نسل بعدی تکنولوژیهای پوشیدنی هستند، ما این ایده را مطرح کردیم که می‌توانیم بیوسنسورها را بر روی پوست کار گذاریم، ما می‌خواستیم یک قدم فراتر از تکنولوژیهای پوشیدنی فعلی گام برداریم. این اختراع همچنین توانایی نشان دادن دهیدریشن یا کم آبی را دارد. هنگامیکه فردی دچار کم آبی می شود این تاتو در زیر نور آبی روشن، تغییر رنگ می دهد و به رنگ سبز تیره در می آید.

 محققان می‌گویند: نیاز به انجام اصلاحاتی در مورد این تکنولوژی داریم از جمله اینکه از محو نشدن جوهر یا پخش نشدن آن اطمینان حاصل کنیم. درحالیکه کاربرد این ابزار بسیار گسترده است از دیدگاه دیابت این تکنولوژی بسیار هیجان انگیز است زیرا می‌تواند برای نظارت بر یک بیماری مزمن بکار رود.

Nan Jiang یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه و دانشجوی پست دکترا در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد می‌گوید: هدف از این کار به واقعیت در آوردن تصورات بیوتکنولوژیست‌ها و تحریک حمایت عمومی از چنین تلاشهایی است، اینکه چگونه این تکنولوژی بر زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت به طراحی سنسورهای مولکولی که ممکن است در آینده در پوست افراد جاسازی شود، بستگی دارد. این تحقیق اثبات این مفهوم است که به مطالعات و سرمایه‌گذاریهای بیشتری برای توسعه‌ی چنین محصولاتی نیاز داریم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/harvard-develops-blood-glucose-monitoring-tattoo-92415627.html